FAQ
FAQ
A=Antwoord
Q=Vraag
Q: Welke laadstekker heeft mijn auto?
A: Vrijwel alle nieuwe auto’s zijn voorzien een stekker type 2. We proberen een up-to-date overzicht bij te houden op deze pagina: link naar lijst met auto’s
Q: Is een laadpaal nodig, of kan ik ook aan het stopcontact opladen?
A: Je kunt veel auto’s ook aan het stopcontact opladen. Wij raden dat af vanwege de veiligheid, vaak ligt de kabel met daarin een kastje met elektronica op de grond. Wat gebeurt er als deze in een regenplas komt te liggen. Daarnaast is de laadsnelheid aan een laadpaal over het algemeen een stuk hoger.
Q: Kan ik anderen gebruik laten maken van mijn laadpaal
A: Dat kan! Afhankelijk van de laadpaal configuratie die je hebt, kun je zelfs de kosten daarvan laten doorbelasten.
Q: Ik heb geen internet waar de laadpaal moet komen, hoe los ik dit op?
A: Tegen een meerprijs is een GSM module leverbaar. Hierdoor kan de laadpaal via het 4G netwerk verbinding met internet maken.
Q: Wat betekent verzwaren?
A: Verzwaren is het aanpassen van de hoofdzekering van de meterkast. Dit kan van 1 fase naar 3 fase zijn, of als er al 3 fase aanwezig is bijvoorbeeld van 25A naar 35A. Dit kan nodig zijn wanneer het stroomverbruik van de woning installaties toeneemt. Bijvoorbeeld bij het gebruik van een warmtepomp, airco en/of laadpaal.
Q: Mag ik zomaar een laadpaal plaatsen?
A: Wanneer je een parkeerplaats op eigen terrein hebt mag je altijd een laadpaal plaatsen. Als je een openbare parkeerplaats hebt moet de laadpaal worden aangevraagd bij de gemeente. Let op, het leggen van een laadkabel over de stoep naar de auto toe wordt als gevaarlijk gezien en kan door de gemeente verboden worden.
Q: Mag ik een laadpaal zelf aansluiten?
A: In Nederland mag dit, wij raden dit echter af. Onze laadpalen worden daarom altijd alleen met montage verkocht. Op deze manier zijn we zeker van een veilige en correcte aansluiting.
Q: Wat is een wallbox?
A: Een wallbox is een laadpaal die aan de muur hangt.
Q: is het hebben van een laadpaal thuis voordeliger dan op openbaar laden?
A: De aanschaf en installatie van een laadpaal zijn een investering. Daarna start het besparen. Bij een openbare laadpaal wordt al snel €0,35 per kWh gerekend, bij een snellader zelfs meer dan €0,45. Thuis zijn de stroomkosten vaak ongeveer €0,22 per kWh. Bij een auto met een accu van 64A (Kia e-Niro, Mercedes EQA, Hyundai Kona) bespaar je €14,72 per laadbeurt. Wanneer je met deze auto 25.000 km per jaar rijdt loopt de besparing per jaar op tot ruim €800,-. Dat betekent dat de meeste laadpalen binnen 3 jaar zijn terugverdient.
Q: Wat is het voordeel van een laadpaal met vaste kabel?
A: Het is eenvoudiger in het gebruik als de laadpaal een vaste kabel heeft. De kabel hoeft niet uit de auto gepakt te worden voor het opladen. Ook het netjes oprollen van de soms natte en vieze kabel is lastiger. De kabel even om de laadpaal hangen is zo geregeld.