Sneller is niet altijd beter.
Bij het kiezen van een laadpaal is het erg belangrijk om te weten welke mogelijkheden uw auto heeft. We proberen de onderstaande lijst zo actueel mogelijk te houden.
Heeft u altijd de snelste laadpaal nodig? Dit is niet altijd de beste keuze. Het hangt erg af van het gebruik van uw auto, hoe snel deze geladen moet worden. Neem als voorbeeld een Mercedes-Benz EQA250. Deze heeft een accu van 66A.
Merk |
Type |
Bruikbare accu capaciteit
|
Laadpaal |
Laadtijd |
Mercedes-Benz |
EQA 250 |
66A |
3,7kW |
18 uur |
Mercedes-Benz |
EQA 250 |
66A |
7,4kW |
9 uur |
Mercedes-Benz |
EQA 250 |
66A |
11kW |
6 uur |
Stel, u rijdt dagelijks van huis naar werk. Dit is een rit van 50km enkele reis. In totaal legt u 100km af. De EQA250 heeft een opgegeven verbruik van 19kW per 100km. Als u thuiskomt hoeft dus niet de volledige accu geladen te worden maar slechts 28%. Om dit bij te laden kost dit met een 7,4kW laadpaal slechts 2,5 uur. Dit kan dus eenvoudig tijdens de nacht geregeld worden.
Zelf als u op een dag 200km heeft gereden, en dus ongeveer 38Kw verbruikt heeft, is dit in 5 uur bij te laden met een 7,4kW laadpaal. Ook dit is in een nacht geregeld waardoor u de volgende ochtend weer het volledige rijbereik beschikbaar hebt.
Als u veel aanpassingen moet doen aan uw meterkast, of de stroomaansluiting moet verzwaren dan kunt u wellicht het beste kiezen voor een 7,4kW laadpaal omdat de meerkosten anders wellicht niet opwegen tegen de kortere oplaadtijd.
Als er geen grote aanpassingen aan de groepenkast nodig zijn dan adviseren we wel om voor de 11kW laadpaal te gaan. Hiermee is de oplaadtijd zo kort mogelijk en bent u goed voorbereid op de toekomst, mocht u later in een auto met nog grotere accu capaciteit gaan rijden.